Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wczesna interwencja z wykorzystaniem metod neurofizjologicznych (z certyfikatem metody Shantala)
Studia kwalifikacyjne trzysemestralne
Okres realizacji od września 2019 do czerwca 2020 roku
Adresatami studiów są: nauczyciele, pedagodzy, psychologowie i terapeuci pracujący w żłobkach, przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych poradniach specjalistycznych, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, ośrodkach wczesnej interwencji oraz innych placówkach resortu oświaty i resortu zdrowia, realizujących zadania wczesnego wspomagania. Absolwenci studiów licencjackich na kierunku Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna oraz absolwenci studiów magisterskich na kierunkach: Psychologia, Socjologia, Pedagogika, Pedagogika specjalna, Medycyna.
Celem studiów jest: zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do diagnozowania i oceny indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, projektowania, a także realizacji programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka do 6 roku życia. Studia przygotowują także do form współpracy z rodziną dziecka, ponieważ w przypadku dzieci, które nie ukończyły 3 lat zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone także w domu rodzinnym. Ponadto przygotowują do podjęcia wczesnej interwencji metodami neurofizjologicznymi.
Dodatkowe formy doskonalenia zawodowego:
• Masaż Shantala,
• Terapia ręki,
• Integracja odruchów ustno - twarzowych
Ramowy program studiów w wymiarze 410 godzin w tym 60 godzin praktyk zawodowych, obejmuje, m. in. następujące zagadnienia:
Zagadnienia medyczne i z zakresu psychologii
- Wybrane zagadnienia z patologii noworodka
- Neurologia dziecięca
- Psychiatria dziecięca
- Fizjoterapia pediatryczna
- Diagnoza funkcjonalna sprawności psychomotorycznych (funkcje poznawcze, komunikacja, umiejętności społeczne)
- Psychologia rozwoju małego dziecka
Zagadnienia z zakresu terapii
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Neurosensoryczna terapia taktylna
- Metody neurofizjologiczne w rehabilitacji dzieci
- Metoda behawioralna i behawioralno-poznawcza we wczesnym wspomaganiu
- Metody wczesnego usprawniania dzieci głuchych i niedosłyszących
- Metody wczesnego usprawniania dzieci niewidomych i słabowidzących
- Metody wczesnego usprawniania dzieci z MPD
- Metody wczesnego usprawniania dzieci z Zespołem Downa
- Metody wczesnego usprawniania dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
- Wspomagające i alternatywne metody komunikacji
- Psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju małych dzieci - SI
- Metody diagnozowania i wczesnego wspomagania dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Metody terapii zabawą i sztuką w pracy z dzieckiem we wczesnym wspomaganiu
- Elementy metody werbo-tonalnej w rehabilitacji małego dziecka
- Współpraca z rodziną w systemie wczesnej interwencji
- Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej
- Seminarium
- Praktyka
Istnieje możliwość uzyskania przez absolwenta kierunku certyfikatu wiedzy i umiejętności w zakresie masażu Shantala.
Koszt certyfikatu – 100 zł
Zajęcia odbywać się będą w soboty i niedziele, średnio co dwa tygodnie.
Po obronie pracy końcowej słuchacze otrzymują świadectwo ukończenia
Studiów Podyplomowych KPSW w Bydgoszczy.
![]() |
410 h | ![]() |
3 semestry 09.2019 - 06.2020 |
![]() |
3100 zł (możliwość płatności w ratach) 150 zł (opłata rekrutacyjna bezzwrotna) |